Зошити і підручники, запропоновані А.Г.Мерзляк, покликані для того, щоб учні вчилися розв’язувати задачі в індивідуальному, груповому чи фронтальному порядку. Основне чого, прагне автор – це навчити учнів самостійно працювати з підручниками, дидактичними матеріалами, картками з індивідуальними завданнями та ін. Слід відмітити, що самостійна робота ґрунтується на рівні підготовленості різних груп школярів та їх здібностях. Саме це дає можливість кожному учневі опанувати навичками і уміннями так швидко, як він може. На вчасну пораду від вчителя може розраховувати кожен учень на уроці.
Для формування належних навичок і вмінь у ході навчання важливо притримуватися систематичного контролю. Саме тому А.Г.Мерзляк запропонував короткі контрольні роботи, які побудовано за схемою «ключова задача + вправи» тривалістю 10-20 хв. для розв’язання завдань, які включені до обов’язкових результатів навчання.

Автор пропонує тим учням, які успішно вчаться  давати додаткові завдання, щоб відкинути ймовірність несамостійного розв’язання задач з теми із запропонованого списку. Укладені посібники розглядаються як навчальні збірники задач з широким діапазоном застосування.
Важливий аспект у роботі, який передбачає автор – це тематичний оглядовий урок. На ньому робиться узагальнення теоретичного матеріалу, беруться до уваги типові задачі і особливості їх вирішення, вирішуються стандартні і нестандартні задачі.
Робочі зошити А.Г.Мерзляка складені таким чином, щоб перевірити знання учнів матеріалу різного ступеня складності. Використання таких зошитів допомагає класифікувати учнів за рівнем їхньої підготовки. Усі завдання відповідють певному рівню навчальних досягнень учнів.

Рівень складності задач у деяких випадках варто оголошувати перед тим, як школярі приступлять до їх виконання, а інколи – краще після розв’язання задач. Використання такого методу при навчанні учнів дає можливість підвищити самооцінку школяра, надасть йому впевненості у своїх знаннях.
Вимоги, які ставляться до виконання задач такі: відповіді мають бути математично грамотними і повними. Учень має розуміти хід виконання завдань.
Автор відмічає, що слід вчити школярів уважно читати питання та умови задач, так як підручники А.Г.Мерзляка включають додаткові дії з результатами задач.
Теми, які висвітлюють підручники А.Г.Мерзляка, використовуються як для роботи у класі і вдома, так і для самостійного вивчення. Вони складаються з тренувальних завдань та завдань, які використовують для тематичного оцінювання знань школярів.